Sabr (tålamod)

Abi Hurayrah radiya Allahu anho återberättar att Allahs profet salla Allahu aleyhi wa sallam sa: "Allah djalla sha'anho säger: Det finns inte någon annan belöning för min betjänare troende (mo'min) annat än paradiset (Jannah) om jag tar hans älskades liv (hans barn) i detta livet och han visar tålamod vid denna förlust."
[Bukhari]

Abi Abdel Rahman Abdallah bin Masood radiya Allahu anho berättar: "Det är precis som om jag nu ser Allahs profet salla Allahu aleyhi wa sallam när han berättar om en av Allahs profeter salawato Allahi aleyhim, när hans folk slagit honom så mycket, att blodet rann över hans ansikte medan han torkade bort blodet från sig sa han: "Kära Allah, förlåt mitt folk för de är verkligen okunniga."
[Mottafaq a'lajh]

Abi Said och Abi Hurayrah radiya Allahu anhoma återberättar  att Allahs profet salla Allahu aleyhi wa sallam sa: "Inga svårigheter, sjukdomar, ledsamheter, sorger  eller olyckor, inte ens ett vanligt sår efter en tagg drabbar en muslim (troende) utan att Allah djalla sha'naho förlåter en del av hans synder."
[Mottafaq a'lajh]

Abi Hurayrah radiya Allahu anho återberättar att Allahs profet salla Allahu aleyhi wa sallam sa: "Den som Allah vill gott utsätter han för prov (svårigheter)."
[Bukhari]

Abi Hurayrah radiya Allahu anho återberättar att Allahs profet salla Allahu aleyhi wa sallam sa: "Tapperhet ligger inte i att slåss (strida), utan tapperhet ligger i att kunna behärska sig när man är arg."
[Mottafaq a'lajh]



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0