Opressed? Me?!


Jag satte på mig hijaben i månaden ramadan för snart ett halvår sen, ett halvår! Jag kan inte ens fatta att jag har haft den så länge, alhamdulillah, Allah underlättar! Det var ett stort framsteg för mig i min tro och det en av dom bästa sakerna jag har gjort! Jag ville egentligen ta på mig hijab på en gång när jag hade reverterat, men insåg väl ganska snabbt att jag inte var redo, jag hade inte ens "kommit ut" som muslim än, och hade inte så mycket kunskap. Men viljan fanns absolut där ända från början.

Jag brukade alltid gå på fredagsbönen i stora moskén i Stockholm, och då tog jag alltid på mig hijaben innan jag gick in i moskén. Efter några gånger tog jag slutligen på mig den hemma och åkte in till stan med den på. Kommer ihåg första gången, hur nervöööös jag var! Haha! Jag var tvungen att prata med en kompis i telefon hela vägen, som sällskap typ. Men det gick bra och efter det ville jag inte ta av mig den, kommer ihåg när jag skulle träffa mamma eller någon annan efter fredagsbönen och med stor illvilja tog jag av mig sjalen innan jag träffade dom. Kände mig ledsen och deprimerad över det.. Men jag var inte tillräckligt stark för att klara av folks reaktioner.

I alla fall, som sagt, under ramadan var det en person som pushade mig extra mycket och det ledde till att jag skaffade mig mod nog att ta på mig slöjan helt och hållet. Mina vänner tog det bra, mamma grät och var otroligt ledsen. Jag blev ledsen och började tvivla ett tag. Ville inte såra mamma. Men samtidigt så älskade jag redan slöjan för mycket och idag är det en omöjlighet för mig att gå ut utan hijab. Skulle känna mig så blyyyyg och naken! I början hade jag mycket smink, tajta jeans, en tröja som täckte rumpan och sen en liten hijab på huvudet. När jag sen lärde mig mer om vad hijab egentligen var så började jag sakta men säkert byta klädstil. Nu täcker jag min kropp, inte bara håret. Syftet med hijaben förstörs om du visar dina former och din skönhet.

I alla fall, det jag vill komma till med detta inlägg är dom som är otroligt emot hijaben. Det finns vissa som ej vill träffa mig längre pga att jag täcker mig! För mig är detta helt ofattbart eftersom i Sverige får du i princip gå naken på gatan men du anses vara knäpp i skallen om du täcker dig själv. Nu säger jag inte att alla anser det men många gör det, tyvärr! Vilka är det egentligen som är förtryckta i västvärlden? Muslimska kvinnor eller dom västerländska kvinnorna?

De västerländska kvinnorna har otroligt mycket press och krav på sig. Man ska vara snygg, vara smal och vältränad, sexig, spendera pengar på dyra modekläder, smart, man ska vara en kvinna som kan ta hand om hemmet, såsom laga mat, städa, tvätta osv, men samtidigt jobba, ha en karriär och ta hand om barn osv. Otroligt mycket krav!!!

Jag kommer ihåg ibörjan när jag hade reverterat då jag fortfarande lyssnade på musik och jag började analysera alla låtar, asså jag blev helt chockad när jag började tänka ordentligt på vad som sägs i låtarna! Nästan allt är kvinnoförtryck! En av sommarens hits hette "Sexy bitch", jag tycker det säger ganska mycket. Alla dessa låtar pumpas i tjejers öron dag ut och dag in, allt handlar om "shake it for me, show me what you got, u drive me crazy when I see your body wine, sexy ass, party everyday bla bla".. Musikvideor ska vi inte tala om. Unga tjejer blir så otroligt påverkade av det här! I väst snackas det om hur fria kvinnorna är, är ni fria? Eller lever ni under männens förtryck? Vill ni vara såhär? Vill inte tjejer ses för personerna dom är istället för att vara sexobjekt som killar kan kolla på och njuta av? Inse att männen förtrycker er! Tror ni inte att männen njuter av att se er nästan gå nakna på stan på somrarna? Njuter ni av deras blickar på er? Eller känner ni lite, lite obehag innerst inne? Jag vet att ni gör det. Är det kul när killar visslar bakom er, för att ni går så avklädda, är det kul att det är den enda gången ni får riktig uppmärksamhet? När ni är ute på krogen och dansar och festar, är killarna där intresserade av att lära känna er? NEJ, ni blir utnyttjade för att dom ska få njuta.. snälla inse det! Ni är slavar under männens lustar!

Jag är inte förtryckt, jag bryr mig om mig själv. Jag älskar mig själv för mycket för att kunna visa mina privata kroppsdelar för vem som helst. En främling på gatan är inte värd att se och njuta av min skönhet. Jag är värd mer än så. Jag låter inte män utnyttja mig, istället så vet jag att om en man vill ha mig, så kommer han vilja ha mig på grund av min personlighet, vilja ha mig för den jag är, inte bara för mitt utseendes skull.




Kommentarer
Postat av: Merima

Mas'Allah!

2011-01-18 @ 23:56:17
URL: http://megi.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag anser mig muslim eftersom jag är uppvuxen i den tron, fastän jag inte har hijab eller ber 5 ggr om dagen...



inshAllah kanske en vacker dag att ha samma mod som dig! helt amazing! mashAllah!

2011-01-19 @ 13:02:18
Postat av: Jenilita

Tack för att du delade med dig av din berättelse starka kvinna !! Håller med dig om musiken och hijaben. Hur kan folk se ner på någon som täcker sig istället för folk som typ går nakna.. Så sjukt så sjukt och tragiskt.. Hoppas att det kommer bättre tider!! <3

2011-01-21 @ 19:46:25
URL: http://www.blonditamedfotboja.se
Postat av: Mrs.

Mashallah , så inspererande , må allah hålla dig på den rätta vägen för alltid ameen ! <3

2011-02-18 @ 00:43:15
URL: http://rgc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0