Democracy



Tänkte lägga upp lite av mina anteckningar från en föreläsning angående demokrati och islam.
Föreläsningen finns på www.islam.nu för den som är intresserad att lyssna, Abdul Wadod är föreläsaren och den är på svenska.

Demokrati och val i Islam.

Demokrati
= Folkstyre/majoritetsstyre
Sharia'ah = Lagar från profeten salla Allahu aleyhi wa sallam och Allah subhana wa ta'ala.

Det finns ingen lag som kan jämföras med sharian. Den passar alla tider, den passar alla platser och den passar alla människor. Kollar man bak i historien så finns det inget samhälle som funkat så bra som med sharian. Det fanns knappt några fattiga tack vare zakaat (allmosa), folk levde i säkerhet och i rättvisa. Folk nuförtiden tar bara upp det här med att hugga av händer och steningar, men under ett hundratal år var det bara ett ytterst fåtal som blev straffade med detta.

* Det är inte tillåtet att styra med lagar utom sharian och islams lagar. Vi måste förorätta oss enligt islam.

* Allah kommer inte ändra på ett folk förrän dom ändrar på sig själva.

* Det är inte tillåtet att ifrågasätta och att vara objektiv, vänd dig till islam i alla tvister. Ta HELA religionen.

Det finns många feltolkningar inom Islam angående politik, exempel, hur kan en kafers (icketroende) röst jämställas med en muslims?

Man har något i islam som heter Istikhlaf, att khalifan utser sin efterföljare, eller att shuran utser, eller att någon tar över med våld.

Bevis på att val inte hör hemma i Islam:

* Det splittrar folk. Folk ska vara enade. Vad händer när man har tio olika partier? Folk splittras. Vi måste vara enade.
* Personen som ställer upp i val strävar efter makt, vilket ej är tillåtet inom islam.
* Val kan leda till att en ickemuslim eller en syndare får makten. Och majoriteten av människorna i ett samhälle är inte goda, dom är vilse. Av varje tusen går EN till paradiset, dom flesta människor hatar sanningen.
* Det kan leda till att en kvinna får makten.
* Val är inte profetens salla Allahu aleyhi wa sallam väg. Och profetens salla Allahu aleyhi wa sallam är den bästa!





Kommentarer
Postat av: Jenilita

Ohh va lycklig jag blev av din kommentar och vad härligt att du har en blogg om islam! Läste ett par inlägg och dom var mycket lärorika. Jag har läst och läst om Islam sista veckorna och börjar redan tänka annolunda om väldigt mycket. Framför allt så har jag förändrats på insidan det känns i hjärtat på någotvis. Jag ska fortsätta läsa alla dina tidigare inlägg! Hur kommer det sig att du själv började intressera dig för islam? Jag kände mig vilsen och behövde hitta tillbaka till mig själv. Ser fram imot att lära mig mer! BAMSEKRAMAR!

2011-01-14 @ 23:50:05
URL: http://www.blonditamedfotboja.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0